Att bygga en trygg framtid

Jag kommer väl ihåg en dag då jag satt i klassrummet när jag gick i grundskolan då min lärare sade följande ord som fortfarande sitter djup i mig

Ge en svältande man en fisk så har han mat för den dagen.
Lär en svältande man att fiska så har han mat hela livet.

Men nu ska jag inte prata om svältande män. Utan svältande barn. Barn utan föräldrar eller  möjlighet till någon slags trygghet. Barn utan hem och utan kärlek. Det här har du hört förr, det vet jag.

Vad behöver dessa barn? De behöver mer än en lunch, mer än en vaccinering och mer än ett hem.  De behöver få en trygg uppväxt och möjlighet till en framtid med självständighet. Långsiktiga lösningar. Det behöver en föräldre, en säng, en kompis, utbildning, vård och omsorg, en trygg miljö, kärlek och självklart en mätt mage. De behöver en möjlighet till att växa. En man vid namn Hermann insåg allt detta på slutet av 40talet och byggde då sin första barnby i Österike efter att sett hemlösa barn under andra världskriget. Han ville ge mer än bara en säng och mer än bara mat. Hans koncept växte och idag finns barnbyar i över hundratrettio land världen över. Där får barn inte bara en vaccin spruta och inte heller bara en lunch, utan det får allt dom behöver för en trygg framtid.

Du kan också förändra någons liv! 

Kommentera

